Friday, December 30, 2011

~saat terakhir~

salam kamu semua...
post kali ini.. aku nak share experience sikit..
bukan yang hepyy.. but.. experience yang sangt memberikan pengajaran untuk aku..
macam kebiasaannya.. menjadi seorang 'aku'
persoalan yang bermain di benak pikiran dan hati nurani aku ialah...
"pernah x kamu semua..mempunyai pengalaman menyaksikan saat-saat terakhir insan kesayangan kamu.. pergi mengahadap ilahi.?? "

kali pertama aku melihat saat-saat terakhir arwah atuk aku.. yang senang aku panggil embah lanang.. aku dan embah lanang.. sangt rapat.. dlu.. aku x suke kawan ngn org lain.. sebb aku rase.. embah lanang adelah kawan terbaik untuk aku.. kemana-mane je aku akn bersame arwah.. sampailah saat terakhir arwah menghembuskan nafasnye..
teringt saat tgh malam arwah kejut aku mintak teman g bilik air.. arwah x brape nampak.. almaklumlah.. arwah sudah 104 tahun.. tapi arwah masih mampu berjalan lagi dan masih boleh mengingati jaln2 yang pernah arwah lalu.. tiba satu masa.. arwah berjalan ke pt daun dan kesalnye.. xde org yg kat rumah tahu ke mane arwah pergi ketika itu.. sehinggalah ade seseorg yang telefon umah dan bgtau.. embah lanang jatuh dan berdarah dahinye.. aku sagt terkejut dan menanges semahunye.. aku memarahi arwah.. kerana keluar xbgtau .. arwah cume diam dan tersenyum.. yang akhirnye aku x sanggup lagi marah dan hanye menanges sahaja..
mase aku drjah enam.. jiran sebelah ade tnye aku..
"cmane kalau ina masuk asrama?? mesti embah lanang xde kawan kan??"
hurmm.. siapa sangka.. dalam musim peperiksaan .. embah lanang demam panas.. dan embah cume terbaring saja...yang akhirnya.. embah lanang pergi menghadap ilahi dengan disaksikan oleh aku.. keluarga dan pakcik2 aku.. senang sangt.. tenang saja arwah pergi.. aku seperti tidak dpt menerima pemergian arwah.. seminggu aku tidak tido malam..setiap kali aku pejam mata.. aku akan melihat seorang lelaki tua yang manis rupe.. lengkap berjubah dan berserban putih.. hanya senyuman yang diberikan...dan aku akan terjaga dan duduk di pintu bilik arwah.. percayalah kalau aku katekan.. aku msih menanges bile menatap gambar arwah.. byk kenangan aku bersam arwah.. aku pnah dibenci oleh makcik.. hanya kerana arwah lebih mendengar ckap aku drpd makcik aku.. tapi itu semua dh berlalu... aku redha.. aku sentiasa berdoa agar arwah sentiase berada dlam kalangan insan yang beriman.. insyaALLAH .. (^_^)

kemudian.. sekali lagi aku diuji.. sywal yang ke enam.. bersamaan 4/9/2011
arwah angah aku...
arwah angah pergi menghadap ilahi tepat pada jam 02.30 pagi..
kali ni.. aku mmg xdpt menghadapi dngn lebih tenang.. sebb?? malam sebelum tu.. aku memarahi arwah.. kerana arwah nak minom air gas.. aku.. melarang ahli keluarga aku.. memberikan arwah air gas.. kerana aku bimbang dengn keadaan buah pinggang dan kencing manisnye yang semakin teruk.. tapi aku tau.. dalam diam mak aku masih memberikan air gas kepadanya.. mak mane yg tahan melihat anaknye meminta simpati untuk meminum air gas???
aku keraskan hati saja.. sebb aku nak arwah kembali sehat.. aku kesal.. arwah sudah seperti mengalah ... hurmm...
siapa sangka.. malam tu memang tenang.. agak pelik.. sebb musim raya... selalunye jalan depan umah akan bizy... tapi malam tu.. sunyi sepi.. angin pun sepoi-sepoi sahaja..
dan arwah mengigau.. katenye.. nak khatam al-quran.. aku hnye mendengr sahaja arwah mengaji semua ayat yang dihafaznye.. mak pula membetulkan bacaan yang salah.. lepas arwah habis membaca 4 qul.. arwah membaca surah al fatihah dan tido..
tepat pkul 2.. aku terasa sgt sejuk.. dan aku bangun tuk g ke toilet dan aku tgok mak mengejutkan abah untuk melihat keadaan angah.. aku tgok mak mengelap peluh angah.. jadi aku pelik.. aku pon join mak.. tapi.. badan angah sejuk.. kenape peluhnye membasahi tilam dan bantalnye??
abah mase tu.. dah menanges.. siyesly.. abah menanges.. aku mcm x paham kenapa abah menanges.. pastu aku tgok angah menarik nafas.. abah membisikkan kalimah syahadah.. aku tgok angah cube menyebutkannye.. tarikan nafas yg ketige.. dengan tenang.. angah pergi mengadap ilahi.. dan meninggalkan aku,mak,abah.akak.dan along di rumah..
adik aku terkilan kerna dia masih dlm perjalanan untuk balik ke maktab.. dan dia x sempat untuk melihat arwah buat kali terakhir..

saat2 terakhir itu.. memberikan aku pengajaran dalam menjalani kehidupan dan keimanan kepada Allah..
semoga rahmat Allah sentiase ada untuk kita..
sebenarnye.. ade satu kisah yang baru terjadi.. yang hampir2 aku kehilangan abah aku.. tapi.. biarlah ia kekal menjadi pengajaran kepada aku..sehingga satu masa.. aku akan ceritakan kepada kamu semua..
sekian..

sampai sini aja..
assalam..
(^_^)

2 comments:

nurul_diya m. nor al-haj said...

Sedeyh baca yabg part angah ko tue...
al-fatihah...

Lynna said...

al-fatihah~